Tijdens de kennistafels zijn de pijlers van de visie verder uitgewerkt met als motto: Weten wat werkt. De sessies worden gevoed met inzichten vanuit zowel de wetenschap als vanuit de praktijk. Met de eerste bevindingen is het proces van het vormen van de conceptvisie en de meer concrete invulling van de pijlers afgerond. Na het afronden van de visie zullen de kennistafels in de komende schooljaren nog regelmatig bij elkaar komen om het proces te blijven voeden en te monitoren.
Kennistafel Meertaligheid
Tijdens de eerste kennistafel werkten we het thema Meertaligheid uit met als motto: ‘Weten wat werkt’. De input kwam zowel van het veld als vanuit de wetenschap. Onze gasten waren Frederike Groothoff en Aurora Smit-de Groot. Zij deelden hun visie en aanpak met betrekking tot meertaligheid/ tweetalig. Frederike en Aurora stelden vragen aan elkaar maar ook aan de deelnemers van de kennistafel.
Kennistafel Educatief Partnerschap
Tijdens deze bijeenkomst werkten we het thema Educatief Partnerschap uit met als motto: ‘Weten wat werkt’. De input kwam zowel van het veld als vanuit de wetenschap. Onze gastspreker was Martine van der Pluijm. Martine deelde, samen met Ilona van den Boogert, hun visie en aanpak met betrekking tot Educatief Partnerschap. Zij stelden vragen aan elkaar maar ook aan de deelnemers van de kennistafel.
Kennistafel Faciliteren
Tijdens deze bijeenkomst gingen we met elkaar en met onze gasten in gesprek over het thema Faciliteren. Hoe faciliteren we de benodigde inzet van menskracht? En mogelijk ook van materiaal? Hoe doen we dat in tijden van een tekort aan medewerkers, leerkrachten en/of docenten? En hoe financieren we deze inzet vervolgens? Onze speciale gasten waren bestuurders en directeuren uit de kinderopvang en het onderwijs en vertegenwoordigers van gemeenten. Als gespreksleider zorgde Myrthe Meurders voor overzicht en inzicht. Ze zette de spotlight daar waar de theorie, de ambities en de praktijk elkaar raken.
Kennistafel Doorgaande Ontwikkellijn
Tijdens deze bijeenkomst werkten we de bouwsteen ‘Doorgaande Ontwikkellijn’ uit. De input kwam zowel van professionals in de praktijk als vanuit de wetenschap. We zien de visie als een gezamenlijk vertrekpunt voor een doorgaande ontwikkellijn en interventies. De ontwikkellijn geeft houvast aan alle partners om de eigen leerlijnen en leerdoelen aan te koppelen.Tijdens deze bijeenkomst zijn de deelnemers ook bijgepraat over de gemeenschappelijke Taalvisie, gingen we met elkaar in gesprek over de praktische vertaling van de visie en wisselden we kansen en uitdagingen met elkaar uit.
Kennistafel Taalachterstand en Laaggeletterdheid
Tijdens deze bijeenkomst gingen we aan de slag met de bouwsteen ‘Aanpak van Taalachterstand & Laaggeletterdheid’. Wij streven naar bewustwording bij zowel ouders en de bredere thuisomgeving als bij professionals, over taalachterstanden en laaggeletterdheid en hun eigen rol hierin. Tijdens deze bijeenkomst gingen we met elkaar in gesprek over het herkennen van taalachterstanden en laaggeletterdheid en mogelijke hulpmiddelen om de taalontwikkeling te stimuleren. Anita Pidoux, adviseur en projectleider Team Ervaringsdeskundigen en Reint van de Vlis, adviseur van Stichting Lezen en Schrijven waren samen met Adrie van Tour, de ambassadeur te gast. Adrie deelde tijdens de bijeenkomst persoonlijke ervaringen met ons en er was gelegenheid voor het stellen van vragen.