Taalvisie
Een goede ontwikkeling en beheersing van de Nederlandse taal is erg belangrijk voor schoolsucces, maatschappelijk functioneren en het welbevinden van kinderen en jongeren. Taalbeheersing is voor ons nauw verbonden aan taalbewustzijn. Dit taalbewustzijn heeft te maken met de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien en gaat bijvoorbeeld over de afspraken die zijn gemaakt omtrent taalgebruik in een specifieke context. Deze sociale functie van taal is belangrijk voor de identiteitsvorming van kinderen en jongeren. Door taal (ook) te zien als sociaal en cultureel aangeleerd gedrag, kunnen wij beter aansluiten bij de brede ontwikkeling van een kind, in interactie met zijn omgeving. Door steeds het kind centraal te stellen, in alle ontwikkelingsfasen en op allerlei ontwikkelingsgebieden, willen wij de taalbeheersing vergroten, waarmee we werken aan kansengelijkheid, talentontwikkeling en het welzijn van onze inwoners.
Het uitgangspunt voor de gemeenschappelijke taalvisie is het faciliteren van een optimale, brede ontwikkeling van kinderen en jongeren, omdat taal onlosmakelijk verbonden is met andere ontwikkelingsgebieden en het algemeen welbevinden van deze groep. Er is veel winst te behalen in het meer in samenhang aanbieden van interventies en in het anders inrichten van processen door slimmer te verbinden. Met elkaar, maar ook bij partners intern en met eventuele externe partijen. Dit vraagt naast verschillende meer inhoudelijke bouwstenen, ook om elementen zoals facilitering en monitoring. De visie is dan ook opgebouwd uit een vijftal bouwstenen. Aanvullend op deze bouwstenen, zijn afspraken gemaakt over de invulling en ondersteuning van het overkoepelende proces, met behulp van instrumenten zoals een eenduidig begrippenkader, kennistafels en een toolbox.
Verwachtingen overkoepelende taalvisie
- Een meer holistisch uitgangspunt; de ontwikkeling van het kind – in alle ontwikkelingsfasen en op allerlei ontwikkelingsgebieden– staat (meer) centraal.
- Zichtbaarheid in (leer)opbrengsten vanuit de gemeenschappelijke taalvisie en concrete interventies voor kinderen op het gebied van taal van kinderopvang tot en met MBO.
- Een meer bewuste kijk op de eigen specifieke doelgroep, als onderdeel van andere doelgroepen. Zowel horizontaal (bijvoorbeeld het instroom- en uitstroomniveau binnen onderwijsniveaus) als verticaal (bijvoorbeeld samenwerking van het onderwijs met andere partners binnen de keten).
- Een gezamenlijk vertrekpunt voor een doorgaande ontwikkellijn en interventies.
- Een meer structurele uitwisseling van evidence based kennis en wetenschappelijke expertise tussen partners en eventuele externe partijen op meerdere niveaus.
- Procesafspraken tussen partners ten behoeve van de implementatie en borging.