Wij streven naar de meest optimale omstandigheden om de Nederlandse taal te stimuleren. Hierbij bieden wij ruimte aan de thuistaal om het taalleerproces in het Nederlands te ondersteunen.
Waarom
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat als ouders met hun kind de taal spreken die zij het beste beheersen, dit het beste is voor de taalontwikkeling van het kind. De sociale functie van (thuis)taal is belangrijk voor de identiteitsvorming van kinderen en jongeren. Dit betekent dat voor professionals niet alleen kennis over taalverwerving maar ook kennis over culturen belangrijk is. Denk daarbij aan informatie over het onderwijs in het thuisland en kennis over culturele verschillen die helpend zijn.
Hoe
- Elke locatie werkt aan een plan (bijvoorbeeld een taalbeleidsplan of kwaliteitskaarten) waarin ruimte wordt geboden aan de thuistaal.
- Elke locatie maakt afspraken over de duidelijke kaders waarbinnen de thuistaal stimulerend ingezet kan en mag worden.
- Er wordt in kaart gebracht welke competenties medewerkers nodig hebben en op welke manier die kunnen worden verworven.
- Er is ruimte voor de ontwikkelingsgroei van de medewerkers om het autonoom handelen te ontwikkelen.
- Nieuwe medewerkers worden meegenomen in de kennis en ervaring van het team, zodat de aanpak wordt geborgd.
Wat
Elke locatie heeft een eigen plan van aanpak waarin de scholings- of begeleidingsbehoefte wordt aangegeven en waarmee de school de visie kan ontwikkelen op een kwalitatief sterk aanbod rondom meertaligheid.
Toolbox Meertaligheid
Doelgroep | Titel | Bouwstenen | Herkomst | Download | Link |
---|---|---|---|---|---|
PO, VO | Alle talen tellen | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
PO, VO, KOV, PZ | Checklist Taalvriendelijke school | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
PO, VO | De kracht van meertaligheid in de klas - Meertalig | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
VO, PO, KDV, MBO, PZ | De taal van je hart laat je toch niet thuis – Onderwijskrant | najaar 2023 | Meertaligheid | Download | ||
PO, KDV, PZ | Een andere thuistaal ondersteunt Thuis in Taal | 2023 | Meertaligheid | Download | ||
PO, VO | Inclusief meertalig taalbeleid | Meertalig | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
PO, VO | Kijk breed naar vreemde talen - Didactief | mei - juni 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
PO, VO | Meertaligheid in de klas | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
VO | Moedertaal biedt NT2 leerling houvast | februari 2024 | Meertaligheid | Wetenschap | Download | |
KDV, PO, VO, MBO, PZ | Moedertaal omarmen in de klas zo doe je dat - Onderwijskracht | najaar 2023 | Meertaligheid | Download | ||
PO, VO | Nieuwkomers - Didactief | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
VO, MBO | Referentieniveaus en meertaligheid | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
PO, VO | Vaardigheden in één taal is goede vaardigheid in andere taal | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
VO | Translanguaging in de vaklessen -Meertalig | februari 2024 | Meertaligheid | Praktijk | Download | |
KDV, PO, VO, MBO, PZ | Presentatie Kennistafel Meertaligheid | Meertaligheid | Download |