Tijdens het proces van visievorming zijn sessies georganiseerd met allerlei stakeholders rondom taal. Met deze deelnemers is gesproken over de huidige situatie rondom taal(beheersing) en de verwachtingen over een gemeenschappelijke taalvisie. De stakeholders zien dat er al heel veel interventies zijn op het gebied van taal en dat verschillende partners al een specifiek aanbod hebben. Tegelijkertijd ontbreekt vaak overzicht en inzicht in wat dan precies de juiste interventies zijn voor een specifieke doelgroep. Ook mist het inzicht in hoe een interventie op een bepaald moment past binnen de gehele ontwikkeling van een kind. Hiervoor is meer verbinding en uitwisseling tussen partners nodig.
Huidige situatie rondom taal(beheersing)
- Deelnemers hebben individueel veel kennis en expertise op hun eigen (deel)gebied rondom taal. Aandachtspunten zijn zowel een verbreding als verdieping van kennis en expertise, ook in relatie tot actuele wetenschappelijk inzichten.
- Deelnemers hebben een eigen vertrekpunt, een specifieke doelgroep en veelal een eigen visie met uitgangspunten van waaruit interventies worden aangeboden. Een doorgaande ontwikkellijn in de hele keten met betrekking tot taal ontbreekt.
- Deelnemers geven aan dat uitwisseling van kennis en expertise rondom taal beperkt en alleen in bepaalde samenstellingen en op bepaalde niveaus plaatsvindt.
- Deelnemers hebben beperkt procesafspraken met andere deelnemers. Ook binnen de eigen organisatie kunnen bijvoorbeeld uitwisseling en continuïteit worden versterkt.
Verwachtingen
Deelnemers zien een overkoepelende taalvisie vooral als een gemeenschappelijk vertrekpunt, met enkele gedeelde uitgangspunten voor de hele regio Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. De concrete invulling van de visie vindt door de partners zelf, binnen de eigen specifieke context plaats. Uitgangspunt hierbij is dat het kind steeds centraal staat. Daarnaast is de visie met name interessant als mijlpaal in een continu proces van interactie tussen de partners onderling, met experts en met andere stakeholders. In die zin moet de visie ook de ruimte geven om steeds op een actuele manier te worden ingevuld en vormen zowel het organiseren van interactiemomenten als monitoring en een toolbox integraal onderdeel van de visie.
- November – December 2021 | Interviews
In november en december 2021 zijn ruim 20 mensen geïnterviewd, waaronder leden van de werkgroep en regionale uitvoeringsorganisaties. Alle interviews zijn uitgewerkt en geaccordeerd door de betrokkenen. Vanuit de interviews werden de eerste contouren zichtbaar voor de gemeenschappelijke taalvisie en de stappen die nodig zijn om de visie concreter te maken. - Januari – Maart 2022 | Notitie
In januari is een notitie opgesteld met de eerste inzichten en adviezen, zowel over het proces als over de inhoud. De opbrengsten zijn gepresenteerd aan de werkgroep Taal MVS en het REA. - April – September 2022 | Presentaties
Van april tot en met september is de notitie gepresenteerd aan verschillende partners. De presentatierondes waren gericht op het aanscherpen van de notitie, het faciliteren van het proces van verbinding en het bouwen van een community van betrokken professionals. - Oktober 2022 – Februari 2023 | Plan van aanpak
In deze periode is gewerkt aan een plan van aanpak voor het vervolg en aan het verzamelen van bouwstenen voor de eerste sessies met taalprofessionals. In het plan van aanpak is een drietrapsraket opgenomen, waarin het proces leidend is. In drie stappen wordt via een bottom-up proces gewerkt aan de invulling van de visie en de benodigde tools. Hiervoor worden Taalontmoetingen, Dialogen en Kennistafels georganiseerd. - Maart – April 2023 | Taalontmoetingen
Het doel van de taalontmoetingen was om bij verschillende sleutelfiguren input op te halen met betrekking tot taal. Sleutelfiguren zijn taalspecialisten en taalcoördinatoren vanuit het onderwijs, peuterspeelzalen, kinderopvang en betrokken specialisten vanuit andere partners, zoals de bibliotheken en samenwerkingsverbanden. We zijn met elkaar in gesprek gegaan over wat we missen in de huidige aanpak, wat er al goed gaat en wat we nog nodig hebben. Na deze stap zijn de concept pijlers voor de visie opgesteld.
Naar ‘Taalontmoetingen’ - Mei – Juni 2023 | Dialogen
Het doel van de dialoogsessies was tweeledig. Tijdens de dialoogsessies hebben we de pijlers van de visie getoetst en thema’s opgehaald voor de agenda van de kennistafels. De doelstellingen van de kennistafels zijn verder aangescherpt. Tijdens de volgende stap van de kennistafels, is invulling gegeven aan de wens om inhoudelijk kennis en ervaring op te doen en bovendien elkaar te blijven ontmoeten. Daarnaast kunnen door deelname inzichten worden opgedaan om per partner een meer concrete invulling te geven aan de pijlers van de visie.
Naar ‘Dialogen’ - September – November 2023 | Kennistafels
Tijdens de kennistafels zijn de pijlers van de visie verder uitgewerkt met als motto: Weten wat werkt. De sessies worden gevoed met inzichten vanuit zowel de wetenschap als vanuit de praktijk. Met de eerste bevindingen is het proces van het vormen van de conceptvisie en de meer concrete invulling van de pijlers afgerond. Na het afronden van de visie zullen de kennistafels in de komende schooljaren nog regelmatig bij elkaar komen om het proces te blijven voeden en te monitoren.
Naar ‘Kennistafels’ - December 2023 | Visie en Platform
In december 2023 is de ontwikkeling van de concept visie afgerond en samen met een toolbox opgenomen op het platform van MVS Taal.