Wij streven naar bewustwording bij zowel ouders en de bredere thuisomgeving als bij professionals, over taalachterstanden en laaggeletterdheid en hun eigen rol hierin.
Waarom
Kinderen met laaggeletterde ouders komen vaker met een taalachterstand op school. Zij worden thuis minder in taal gestimuleerd en presteren minder goed op school. Ouderbetrokkenheid thuis (en in de bredere thuisomgeving) heeft veel invloed op de ontwikkeling van kinderen. Het gaat er dan om hoeveel ouders en verzorgers hun kind ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling, bijvoorbeeld door het kind juist ook buiten de thuissituatie een rijke taalomgeving aan te bieden.
Hoe
- We gaan in gesprek met professionals over het herkennen van taalachterstanden en laaggeletterdheid en mogelijke hulpmiddelen om de taalontwikkeling te stimuleren.
- We bieden activiteiten gericht op ouderbetrokkenheid aan op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en op school ter ondersteuning van de ouderbetrokkenheid thuis. Deze activiteiten staan ook open voor verzorgers in bredere zin.
- We bieden tools aan professionals om het gesprek met ouders en verzorgers aan te gaan over taalachterstanden en laaggeletterdheid.
- We gaan met ouders en verzorgers in gesprek over hun invloed op de taalontwikkeling van hun kind. Hierbij gaat het in eerste instantie om de bewustwording van ouders van het belang van een rijke taalomgeving, juist ook buiten de eigen thuissituatie.
- We zien gradaties in de samenwerking met ouders. De eerste stap is van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam. Idealiter werkt de aanpak toe naar de fase van bewust bekwaam en educatief partnerschap, waarbij ouders ook thuis een rijke taalomgeving aanbieden en steeds meer eigenaarschap nemen.
Wat
Elke locatie heeft een eigen aanpak waarin ouderbetrokkenheid (en betrokkenheid van verzorgers in bredere zin) wordt ingezet om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Idealiter werkt de aanpak toe naar educatief partnerschap, waarbij ouders steeds meer eigenaarschap nemen.